Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.10.2013, Pavel Kovač, anketa
Příchod monitorů s vysokým rozlišením se nezadržitelně blíží. Co ovšem na takovém monitoru budete moci vytvářet? Bude pro vás užitečný, nebo spíše vzniknou problémy? A komu je vlastně 4K rozlišení opravdu určeno?
Mr.Lolendo (259) | 15.12.20130:34
Ve hrách má rozlišení obrovský vliv. Jenže je problém v tom že hry 8 let stagnovaly kvůli konzol na kterých to jelo i jen 1024x768 ­(Alan Wake­). Pustit si Quake 3 na 1024x768 vs. 1920x1200 je prakticky bez rozdílu. A to protože detaily, textury, stíny... vše je děláno pro malé rozlišení.

Např.: Crysis Warhead je znatelně vidět rozdíl ve všech rozlišeních. Dovolím si říct že 2560x1600 je na tu hru akorát. Při tomto rozlišení byla ostře už vykreslena vegetace v popředí. Na 1920x1200 to není prostě ono.

Propagace 4K na konzolové hře Splinter Cell Blacklist naprosto není na místě. Ta hra má tak 1K textury­/stíny a detaily jsou vytvořené na rozlišení 720p.

Dnešní hry na UT3 enginu mají max. kolem 1K textury a stíny. Jsou zde výjímky že něco se ukazuje že je 2K ale není to ve zkutečnosti pravda. Prakticky žádná hra nemá více než 2K

Takové zapnutí 4K stínů v Crysis Warhead je hned patrně viditelné a vyžádá si to zhruba 2­-5FPS ­(ze 40FPS na 35­-38FPS­). Samozřejmě že to potom více ­"papá­" VRAM.

Subjektivně bych sestavil tabulku pro rozlišení a detaily.

1280x800 ­- 2K textury­/stíny ­(detaily­)
1920x1200 ­- 4K textury­/stíny ­(detaily­)
2560x1600 ­- 6K textury­/stíny ­(detaily­)
4K ­- 8K textury­/stíny ­(detaily­)

U filmu je téže rozdíl velký ale zase to je hodně náročné na rozpočet. Zde bych dodal že je náročnější pro diváka čist titulky u filmu který je ve vyšším rozlišení. Mozek je prostě více zatížen. ­(obdobně jako u 3D­).
Filmy bych rád radši viděl při vyšší snímkové frekvenci a to 60FPS. Některé moderní sice umí velice pěkně obraz vyhladit ale 60FPS je 60FPS
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 9.8.201717:54
Koupil jsem si 4K monitor a v Crysis Warhead mam nejvyšší možný nastavitelný rozlišení 1920x1200. :­-­)
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 18.10.201316:28
Může mi někdo informovanější říct proč LCDčka neuměj korektně zobrazit jiný než nativní roozlišení? Brblalové typu ­"budou malý písmenka­" by si tam prostě nastavili Full HD. Jako na CRTčku, tam šlo nastavit cokoliv bez rozmazání obrazu.
Odpovědět0  1
milka2 (6) | 17.10.201323:04
Dovolim si nesouhlasit s popisem uzivatelu. Na jednu stranu ano, je tu skupina lidi ­(prevazne bez zavazku­), ktera si poridi cool mobil, nicmene to neni hlavni procento populace. Ostatne znam osoby s drahym telefonem, kteri jezdi starym autem, ktere by v bazaru stalo mene nez ten mobil...

Nicmene mobil je bran opravdu neco jako soucast image. U notebooku jako u pracovniho nastroje to uz neplati. Vetsina uzivatelu si proste koupi obycejny notebook za 10­-12 tisic, bez ohledu na to, jak jsou ultrabooky cool..

A to same bude u monitoru. Lide kupuji to nejlevnejsi, co jim staci. Cast z nich si maximalne priplati 5 stovek za eIPS technologii, pokud se budou obtezovat projit nejake recenze na netu.
(takze ano, az bude 4k znamenat jen par stovek navic, tak proc ne...­)

Odpovědět0  0
LordofthePing (2) | 17.10.201321:58
O víkendu jsem hrál na veletrhu ForGames, Splinter Cell Blacklist a celou dobu jsem myslel,
že hraju na 2560x1440, až po tom, co jsem pochválil grafické zpracování jsem byl informován,
že jsem vlastně celou dobu hrál na prvním 4K monitoru ­- od Asusu, na tom co stojí teď okolo 80.000,­- Kč
Čili nějaký velmi znatelný­/skokový rozdíl mezi těmito rozlišeními už není moc patrný.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.10.20138:29
Při hraní her si dovolím tvrdit, že to valná většina hráčů vůbec nepozná. Poznají to lidé pracující s grafikou a i s textem.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 18.10.201316:26
A co aliasing? Byl tak viditelnej jako na rozpixelovanym full hd?
Odpovědět0  0
-drb- (2) | 17.10.201318:04
Proč si spojujete 4K automaticky s nějakým velkým monitorem? Klidně to může být nadále 24­" či třeba i méně ­(viz některé notebooky­), podstatné je, jakým způsobem se informace zobrazí a jak s tím naloží uživatel. Výhodu to bude mít právě i pro kancelářskou práci, protože kresba bude hladší a jemnější. Zejména u zobrazeného písma je to obrovský přínos.

Srovnejte si, jak je zobrazen text na papíře ­(zejména pak při kvalitním tisku časopisů­). Laserové tiskárny pracují s rastrem 600 dpi, ofsetový tisk má ještě mnohem více ­- typicky 2540 dpi, tj. nejmenší možný tiskový bod má 0,01 mm. Díky tomu je linka písma hladká, dobře čitelné je i písmo kolem 6 bodů ­(tj. velikost malého x je méně než 1 mm a při ofsetu je tedy pro x použita matrice se 100 body na výšku­), které na současných monitorech nemáte šanci zobrazit ­(jeden pixel má velikost cca 0,25 mm, na takhle malé písmeno by tedy byly pouze čtyři pixely na výšku, což je příliš málo­). Aniž by se tedy musel fyzicky zvětšit monitor, lze na něm mít více dobře čitelných informací.

Nedělejte si ale iluze, že nějak brzy zmizí antialiasing. Ten tu bude ještě dlouho a i při 500 dpi bude mít svůj smysl. Ono totiž lidské oko je mnohem schopnější, než jak si lidé myslí. Je tady léta zažitý mýtus, že hranice je 300 dpi ­(resp. jedna úhlová minuta­) a že menší bod oko nevidí. To je obrovský omyl a hlavně špatně pochopená informace. Koneckonců odkazovaný článek k Retina displejům dobře ukazuje, jak je ten omyl rozšířený.

Lze velmi snadno dokázat, že oko vidí objekty menší ­- vezměte si obyčejný lidský vlas a položte ho na papír. Zdravé oko ho bez problémů vidí ze vzdálenosti jednoho metru. Tloušťka vlasu je přitom cca 0,05 mm a v případě pohledové vzdálenosti 1 m to znamená, že lidské oko vidí objekty menší než je třetina úhlové minuty! Tj. zdravé oko uvidí jediný pixel na ploše při běžné čtecí vzdálenosti kolem 25­-30 cm i na displeji s rozlišením 1000 dpi. Oněch pověstných 300 dpi se vztahuje k tomu, že oko nerozliší, zda se jedná o jeden samostatný bod či dva sousedící body, pokud tyto body jsou u sebe blíže než jednu úhlovou minutu ­(tj. při čtecí vzdálenosti to odpovídá těm cca 300 dpi­). Lidské oko tedy dokáže vidět sice objekty výrazně menší, ale když jsou příliš blízko sebe, budou splývat. Není ale pravdou, jak se píše v odkazovaném článku o Retině, že u iPadu oku splývají čtyři body do jednoho. Zatím každý, koho znám a měl nový iPad v ruce, tak velmi dobře poznal, kde jsou čtyři pixely ­(2×2­) a kde jen tři ­(tj. jeden chybějící pixel v matici 2×2­) a hlavně který pixel chybí ­- to by při skutečném splynuté nebyl schopen rozlišit.

To ale znamená, že budou mít smysl displeje ještě mnohem lepší než jsou dnes a současně to znamená, že antialiasing nebude nutné řešit až tehdy, kdy šikmá linka bude lidskému oku naprosto hladká, i když bude zobrazena v matrici čtvercových pixelů. De facto půjde o to, že antialiasing ztratí smysl v momentě, kdy nevyhlazený vlas na displeji budeme považovat za stejně reálný jako vedle položený skutečný vlas. A to bude rozhodně na vyšším rozlišení než 1000 dpi. Je pochopitelně otázkou, jestli to vůbec bude technicky možné a hlavně jestli to bude mít smysl pokoušet se vytvářet displej, kdy by nebyl antialiasing. Osobně si myslím, že kolem 600 dpi už bude zobrazení natolik jemné, že s využitím antialiasingu bude možné ošálit oko tak dobře, že rozdíl mezi displejem a realitou už pozná jen velmi zkušené oko, které ví, co přesně hledat.

Pochopitelně z dnešního pohledu to vypadá jako příliš velké sci­-fi, ale časem zcela určitě přestane mít smysl mluvit o zobrazení 4K, 8K apod. Je to jen otázka výkonu na výpočet scény a schopnosti přenést velké datové objemy. To se časem poddá a pak půjde jen o to, jakou fyzickou plochu si člověk vybere, samotný počet pixelů přestane být důležitý, objekty budou ­(konečně­) definované fyzickým rozměrem a nikoli počtem pixelů, který je na různých zařízeních různě velký, tj. systémy i aplikace musejí ujít ještě hodně velký kus cesty. Ironií je, že na takový stav je dnes nejlépe připraveno nenáviděné Metro ­(vektorové prostředí s dobře vymyšleným hintingem­) a naopak nejhůře je na tom desktop od stejné firmy. Ještě přijdou zajímavé časy.
Odpovědět4  0
Pavel Kovač (1033) | 18.10.20138:10
"Není ale pravdou, jak se píše v odkazovaném článku o Retině, že u iPadu oku splývají čtyři body do jednoho. Zatím každý, koho znám a měl nový iPad v ruce, tak velmi dobře poznal, kde jsou čtyři pixely ­­(2×2­­) a kde jen tři ­­(tj. jeden chybějící pixel v matici 2×2­­) a hlavně který pixel chybí ­­- to by při skutečném splynuté nebyl schopen rozlišit. ­"

Ale to také nikdo netvrdil. Na tabletu je situace zcela jiná, protože sledujete obraz z podstatně menší vzdálenosti než monitor, na které se článek vztahuje. Také nikdo netvrdil, že Retina displeje jsou k ničemu. Mají své výhody hlavně v ostrosti a postupném vytlačování vyhlazování.
Navíc to že jeden bod ze čtyř nesvítí pozná opravdu každý i kdyby se všechny body v oku spojili v jeden. Prostě onen bod bude o 1­/4 méně jasný­/barvený­/cokoli.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 18.10.201316:32
Taky bych uvítal desktopovej monitor normální velikosti s vyššim rozlišenim než Full HD. Na Full HD a 24­" je ještě jasně vidět rozpixelování textu. Kdyby bylo na 24­" něco co má aspoň o půlku vyšší počet bohů než full HD tak by to bylo ideální. Mrňavost písmenek do toho nikdo netahejte, to je věc OS, za to monitor nemůže. Teď jsem si koupil 24­" IPS 1920x1200 a ta jemnost textu a celkově obrazu je pocitově o něco lepší i když podle specifikací by měl bejt pixel jenom nepatrně menší než u 16:9, asi je to na IPSku lepší.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 9.8.201717:54
Tak jsem si po letech ten 4K monitor opravdu koupil a aliasing v tom 4K rozlišení opravdu vidět prakticky neni, ne že by tam nebyl, ale je vypadá to asi jako s 4x MSAA, dnešní hry pravej AA nepodporujou, takže 4K je výhra i pro hráče kterejm vadí aliasing. Teda až na to budou mít výkon, 4K si můžu dovolit jenom u starších her ­(pokud to rozlišení vubec podporujou­) u novejch je to nehratelný.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.